علائم کمبود فیبر در بدن کدامند؟

  • توسط شیرین صیام
  • ۹ ماه پیش
  • ۶
  • 0
علائم کمبود فیبر در بدن

فیبر بیشتری بخورید. احتمالاً قبلاً این تذکر به شما داده شده است. اما آیا می‌دانید چرا فیبر برای سلامتی شما بسیار مفید است؟ فیبر غذایی – که به طور عمده در میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود – احتمالاً به دلیل توانایی آن در جلوگیری یا رفع یبوست شناخته شده است. اما غذاهای حاوی فیبر می‌توانند برای سلامتی فواید دیگری نیز داشته باشند، مانند کمک به حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان. انتخاب غذاهای خوشمزه‌ای که حاوی فیبر باشند چندان کار سختی نیست. کافیست دریابید که به چه اندازه فیبر در طول روز نیاز دارید و آن را به زنجیره غذایی خود اضافه نمایید. ما در این مطلب قصد داریم علائم کمبود فیبر در بدن را به شما معرفی کنیم تا در صورت مشاهده هر یک، به سرعت رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

علائم کمبود فیبر در بدن

رژیم غذایی فیبردار چیست؟

رژیم غذایی فیبردار شامل بخش‌هایی از غذاهای گیاهی است که بدن شما قادر به هضم یا جذب آن‌ها نیست. برخلاف چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، که می‌توانند در بدن تجزیه و جذب شوند، فیبرها توسط بدن شما هضم نخواهند شد؛ در عوض، از معده، روده کوچک و روده بزرگ خارج شده و بدن شما دست نخورده باقی خواهد ماند.

علائم کمبود فیبر در بدن

علائم کمبود فیبر در بدن

به چه میزان فیبر در طول روز نیاز داریم؟

یک انستیتو پزشکی که در زمینه امور سلامتی فعالیت دارد، میزان فیبر مورد نیاز برای افراد را به این صورت مطرح نموده است:

  • آقایان 50 سال یا کمتر: 38 گرم
  • آقایان بیشتر از 50 سال: 30 گرم
  • خانم‌های 50 سال یا کمتر: 25 گرم
  • خانم‌های بیشتر از 50 سال: 21 گرم

بهترین غذاهای حاوی فیبر

اگر هر روز به اندازه کافی فیبر دریافت نمی‌کنید، ممکن است نیاز به افزایش میزان مصرف خود داشته باشید. گزینه‌های خوب شامل موارد زیر است:

  • غلات
  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • لوبیا، نخود فرنگی و حبوبات دیگر
  • آجیل و دانه ها
علائم کمبود فیبر در بدن

علائم کمبود فیبر در بدن

با علائم کمبود فیبر در بدن آشنا شوید

همان‌طور که گفتیم، فیبر می‌تواند به تناسب اندام، کنترل قند خون و رفع یبوست کمک شایانی نماید، لذذا کمبود آن در بدن می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. در اینجا به چند نشانه کمبود فیبر در بدن اشاره می‌کنیم:

یبوست

اگر از یبوست رنج می‌برید، باید بگوییم که یکی از علائم کمبود فیبر در بدن را دارا هستید. پس بهتر است به شکل تدریجی مصرف فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید تا این مشکل را برطرف سازید.

کلسترول خون بالا

اگر فیبرهای محلول در آب در بدن شما کم باشد، کلسترول خون شما بالا می‌رود. فیبرها می‌توانند همانند تله‌ای عمل کنند و کلسترول‌های را به دام بیندازند و آن‌ها را به طور طبیعی دفع نمایند.

گرسنگی بعد از غذا

آیا شده که پس از خوردن غذا، احساس گرسنگی داشته باشید؟ این یعنی بدن شما به اندازه‌ای که باید فیبر جذب نمی‌کند. فیبرها سبب می‌شوند که زود سیر شوید و طولانی مدت احساس سیری کنید.

داشتن اضافه وزن

خوب است بدانید که فیبرها می‌توانند به کاهش وزن و لاغری کمک شایانی کنند. فیبرهای محلول در آب، در لوله‌های گوارشی ژل درست می‌کنند. این ژل‌ها به چربی‌ها چسبیده و می‌توانند هضم کربوهیدرات‌ها را کند نمایند. از این رو بدن شما کالری کمتری دریافت می‌کند. از سوی دیگر لازم به ذکر است که فیبرها از ترشح زیاد انسلولین در بدن جلوگیری می‌کند. ترشح زیاد انسولین سبب ذخیره سازی چربی‌ها در بدن می‌شود.

سخن پایانی

بهتر است حتما مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از بروز مشکلات قلبی-عروقی، دیابت نوع 2، سرطان و چاقی جلوگیری نمایید. مصرف سبزیجات را فراموش نکنید و غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه شده نمایید.

منبع:

mayoclinic.org

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *