چربی های دور شکم

برای همه ما پیش آمده است که علی رغم آن که رژیم های لاغری گرفته‌ایم، اما نتوانسته‌ایم آن چنان که می‌خواهیم از شر چربی‌ های دور شکم خود خلاص شویم و به ناچار به روش‌های دیگری مانند لاغری با کرایولیپولیز پناه برده‌ایم. اما بهتر نیست که با دلایل آب نشدن چربی های دور شکم آشنا شویم؟  از آن جایی که موضوع تناسب اندام و کاهش وزن برای بسیاری از افراد مهم است، ما در این بخش از مجله اینترنتی بانوان بانو زون بر آنیم تا به بررسی علل از بین نرفتن چربی های دور شکم بپردازیم.

چرا چربی های دور شکم از بین نمی روند؟

علاوه بر زیبایی اندام و داشتن استایلی زیبا، تناسب وزن برای سلامتی هم لازم است. چاقی و اضافه وزن می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و مقاومت بدن در برابر انسولین منجر شود.
در رژیم های لاغری، شکم سخت‌ترین جایی است که چربی‌های خود را از دست می دهد به گونه‌ای که تحمل افراد را از بین‌می برند اما خودشان از بین نمی‌روند.

خوب است بدانید که عادات غلط زندگی می تواند سرعت خلاصی از چربی های دور شکم را تا حد زیادی کاهش دهد. پس بهتر است با اصلاح عادات نادرست خود، در از دست دادن چربی های دور شکم، موفق عمل کنید:

دلیل چربی دور شکم

دلیل چربی دور شکم

دلیل چربی دور شکم

چربی شکم، در واقع همان تجمع چربی در ناحیه شکم است که منجر به افزایش اندازه کمر می‌شود. چربی دور شکم همچنین تحت عنوان چربی مرکزی و چاقی شکم نیز شناخته می‌شود که بسیاری از افراد با آن دست و پمجه نرم می‌کنند. چربی دور شکم سبب می‌شود تا میانه بدن شما بزرگ‌ نشان داده شده و تعادل فرم بدن شما برهم ریزد. اما دلیل چربی دور شکم چیست؟

یکی از شایع‌ترین دلیل چربی دور شکم، به سادگی بیش از خوردن غذا و تحرک خیلی کم است. با گذشت زمان، اغلب بی تحرک می‌شویم و زمان کمتری را به پیاده‌روی و ورزش کردن اختصاص می‌دهیم. هنگامی که هر روز کالری بیشتر از میران آنچه که می‌سوزانیم، دریافت می‌نماییم، عدم تعادل انرژی باعث افزایش وزن می‌شود. البته دلیل چربی دور شکم موارد دیگری نیز هستند.

با افزایش سن، به طور طبیعی متابولیسم بدن کاهش می‌یابد و به تدریج چربی بدن افزایش خواهد یافت که این روند در خانم‌ها با سرعت بیشتری همراه خواهد بود. توزیع چربی بدن در یائسگی تغییر می‌کند و باعث می‌شود چربی بیشتری به شکم شما هدایت شود. دیگر دلیل چربی دور شکم را می‌توانیم وراثت بنامیم. ممکن است شما از نظر ژنتیکی مستعد افزایش وزن در قسمت میانی بدن باشید. هورمون‌ها و تغییرات هورمونی و همچنین استرس نیز می‌تواند بر تجمع چربی شکم تأثیر بگذارد. (verywellfit.com)

وضعیت خوابتان چگونه است؟

آیا می‌دانید که کمبود خواب سبب بزرگ شدن شکم می‌شود؟ شاید عجیب باشد اما این موضوع حقیقت دارد. طی مطالعات 16 ساله که روی 70 هزار خانم صورت گرفت، نشان داده شد که کسانی که در طول شب 5 ساعت یا کمتر می‌خوابند 30 درصد احتمال افزایش وزن برای آنها بیشتر از کسانی است که در طول شب 7 یا 8 ساعت خواب کامل را دارند. لذا موسسه ملی بهداشت بزرگسالان هفت تا هشت ساعت خواب را برای یک نفر در طول شب ضروری اعلام کرده است. پس خوب است از درمان بی خوابی با روش های طبیعی بهره بگیرید.

آیا اندامتان گلابی شکل است؟

افرادی که اندامی به این شکل دارند، به طور ژنتیکی در کاهش چربی های دور شکم، با سختی بیشتری مواجه می‌شوند. این افراد معمولا در ناحیه شکم دارای چربی‌های بیشتری هستند و این استعداد، ژنتیکی است.

برخی از غذاهایی که مصرف می کنید، بر چاقی این منطقه می‌افزاید

درست است که رژیم سرسختی گرفته‌اید، اما ممکن است هر از گاهی غذاهایی میل کنید که مستقیما با چاقی این منطقه در ارتباط است. کراکرها، نان سفید، شکر تصفیه شده، برنج سفید، ماکارونی، نوشیدنی ها و شیرین کننده‌ها، همگی مقصران اصلی ابتلا به چاقی شکمی هستند. اگر می‌خواهید التهاب این ناحیه از بدن را کاهش دهید، حتما مصرف کربوهیدرات و قندهای ساده را کنترل کنید.

چربی ممنوع!

اگر کمی دقت کنید، در رژیم غذایی خود ردپایی چربی را می‌بینید. برای آنکه سوخت و ساز شکم را بالا ببرید و در نهایت چربی‌های این منطقه را از دست بدهید، باید چربی‌های مضر را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
به جای چربی‌های مضر، چربی های غیر اشباع مانند انواع دانه ها و آجیل، روغن زیتون، روغن کنجد و ماهی، و … را مصرف کنید که خاصیت ضد التهابی دارند و می توانند تا حد زیادی به کاهش وزن بینجامد.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم که به رژیم غذایی خود روغن زیتون، آووکادو، آجیل، دانه های آفتابگردان، ماهی‌های چرب از جمله ماهی قزل آلا را بیفزایید و شاهد کاهش چربی در این منطقه از بدن خود باشید.

استرس را کنار بگذارید تا چربی های دور شکم را از بین ببرید

استرس زیادی تا حد زیادی سبب افزایش وزن می‌شود که در نتیجه ی آن، تمایل به خوردن غذا بیشتر می شود، به خصوص غذاهای چرب و پر کالری! این سبب می‌شود که سلول های چربی در شکم تجمع یابد و سطح کورتیزول برای جمع شدن چربی در نقاط مختلف بدن و مخصوصا در شکم، بیشتر شود.

تمرینات ورزشی خود را اصلاح کنید

آیا می‌دانید که انجام حرکات ورزش‌های نادرست هرچه که باشد از کاهش وزن جلوگیری می‌کند؟ جا دارد بگوییم که ورزش کردن آن هم درست و به طور مرتب، با از دست دادن چربی‌های اضافه، رابطه مستقیم دارد. پس برای آنکه نتیجه ی مطلوب را از رژیم لاغری خود بگیرید، لازم است که به موقع و درست ورزش کنید.

غذاهای کنسرو شده

غذاهای کنسرو شده

خوردن بیش از اندازه غذاهای کنسرو شده به افزایش چربی های دور شکم می‌انجامد

غذاهای کنسرو شده به چربی‌های دور شکم می‌افزایند و می‌توانند تمامی زحمات شما برای کاهش وزن را از بین ببرند. بهتر است میزان مصرف غذاهای فراوری شده را به حداقل ممکن برسانید تا به سرعت التهابات بدن‌تان را کاهش داده و چربی‌های دور شکم را کم کنید. به جای غذاهای کنسرو شده، غذاهای طبیعی بخورید – غلات سبوس‌دار، انواع سبزیجات و میوه‌ میل کنید-

ممکن است بیمار باشید

اگر سطح تستسترون خون شما بالا باشد، احتمالا به سندروم تخمدان پلی کستیک دچار هستید که این در کاهش چربی‌های دور شکم شما را دچار مشکل می‌کند. در نتیجه تلاش شما برای کاهش چربی‌های دور شکم بی ثمر می‌ماند. پس بهتر است یک آزمایش بدهید و این وضعیت را بررسی نمایید.

بالا بودن سن از عوامل افزایش چربی های دور شکم

هرچقدر که سن شما بالا می‌رود، تغییرات وزن و ظاهری بدن به سختی اتفاق می‌افتد. با بالا رفتن سن، متابولیسم بدن کاهش میابد و از طرفی اضافه وزن را برای شما نتیجه می‌دهد. خانم‌ها پس از یائسگی در ناحیه شکم خود شاهد چربی‌هایی خواهند بود و دلیل آن کند شدن میزان تولید هورمون استروژن وپروژسترون در بدن است. این موارد همگی به ایجاد چربی های دور شکم می‌انجامد.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، علت جمع شدن چربی در ناحیه شکمی می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد. خوب است با در نظر داشتن موارد فوق، به بهترین شکل ممکن چربی های دور شکم را از بین ببرید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

شیرین، علاقه زیادی به نویسندگی داره و تا به امروز تجربه های مختلفی از نویسندگی کسب کرده. شیرین فارغ التحصیل رشته مدیریت هست اما مطالعه های گسترده ای در زمینه های روانشناسی و مشاوره داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *