تغذیه سالم برای کودکان در مدرسه را بشناسیم

  • توسط شیوا ریاحی
  • ۱ سال پیش
  • ۴۳
  • 0
تغذیه سالم برای کودکان مدرسه ای

حفظ یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم برای همه ی افراد به ویژه کودکان در سن مدرسه (۶ تا ۱۲ سال) از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کودکان برای اطمینان از مصرف بهینه همه ویتامین ها و مواد معدنی لازم است از هر گروه غذایی، انواع غذاها را مصرف کنند. در عین حال آن ها ممکن است در مورد انتخاب و عادات غذایی با چالش های جدیدی رو به رو شوند. انتخاب غذاها بر اساس آن چه در مدرسه ارائه می شود و تاثیرات دوستان در مدرسه و به ویژه رسانه ها متغیر است.
تغذیه ضعیف هم کیفیت زندگی کودکان در مدرسه را به خطر می‌اندازد و همچنین بر پتانسیل آن ها برای بهره مندی از آموزش تاثیر می‌گذارد. تغذیه مطلوب شامل خوردن سه وعده غذایی در روز و دو میان وعده مغذی و همچنین محدود کردن مصرف قند و غذاهای پرچرب است. مصرف مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب از جمله سه وعده شیر، پنیر یا ماست برای تامین کلسیم مورد نیاز آن ها، می تواند از بروز بسیاری از مشکلات پزشکی جلوگیری نماید. مشکلات پزشکی عبارت اند از: اضافه وزن، استخوان های ضعیف و دیابت.
تغذیه مناسب کودکان در سنین مدرسه موجب می شو که آن ها به تمام توان خود برسند و پله های اولیه برای یک زندگی سالم را فراهم آورند.

تغذیه سالم برای کودکان در مدرسه

کودکان باید از خوردن غذاهاو خوراکی های مضر یا خوارکی هایی که هیچ ارزش غذایی مفیدی ندارند، اجتناب کنند. غذاهای مضر شامل: سوسیس، کالباس، چیپس، پفک و… می‌شود.
مواد غذایی مناسبی که کودکان باید در مدرسه بخورند شامل نون و پنیر و گردو، انواع میوه، تخم مرغ، آجیل ها و انواع توت ها می باشد. مواد غذایی که حمل آسان دارند و احتمال کثیف کردن وسایل کودک را به حداقل می‌رساند را تهیه کنید و به فرزند خود تاکید کنید که تمامی غذای خود را در مدرسه بخورد تا بتواند پله های ترقی را طی کند.

کودکان در مدرسه

کودکان در مدرسه

صبحانه کودکان در مدرسه

مواد غذایی که ارزش غذایی بالایی دارند و برای صبحانه مناسب هستند عبارت اند از: عسل، تخم مرغ، شیر، پنیر تازه، گردو، مربای بالنگ، میوه های تازه، نخودچی، کشمش و مویز، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک، انواع برگه، فرنی، شیر برنج، حلیم، عدسی، آش، گوجه فرنگی، کره، خرما.

ناهار کودکان مدرسه ای

کوکو سبزی، قرمه سبزی، مرغ، قیمه و انواع غذاهای ایرانی از نظر ارزش غذایی بسیار مقوی هستند.

شام کودکان مدرسه ای

نان و پنیر، خوراک سبزیجات، نان و ماست و خیار، آب دوغ خیار، تخم مرغ آب پز، کاهو و خیار و گوجه همراه با تکه هایی از مرغ، سالاد فصل، سالاد شیرازی، تخم مرغ آب پز، عدسی، انواع سوپ، لوبیا، نخود فرنگی آب پز و سایر حبوبات (قبل از پخت آن را در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود)

تغذیه سالم کودکان

تغذیه سالم کودکان

مواد مغذی ضروری برای کودک در سن مدرسه

کودکان در سنین مدرسه به طور قابل ملاحظه ای رشد می‌کنند، این در حالی است که آن ها از نظر بدنی بسیار فعال هستند. به همین جهت نیاز های غذایی آن ها زیاد و مهم است. علاوه بر این پیشینه ژنتیکی جنسیت، اندازه و شکل بدن کودکان در عوامل مورد نیاز مواد مغذی متغیر است. یک بررسی در مورد تاثیر کمبود های روی ید، آهن و فولاد بر رشد شناختی کودکان در سن مدرسه، نشان داد که تغذیه بر توانایی تفکر کودکان تاثیر دارد. به عنوان مثال، نقص آهن و روی با اختلال در عملکرد عصبی، عقب ماندگی رشد و نمو، کاهش ایمنی و افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری های عفونی همراه است. مواد مغذی اساسی برای سلامتی مطلوب عبارت اند از:

انرژی

کربوهیدرات ها و چربی ها انرژی لازم برای رشد و فعالیت بدنی را فراهم می‌کنند. در سنین رشد، اشتها افزایش می یابد و کودکان تمایل به خوردن مداوم دارند. وقتی رشد کند می شود که اشتها کاهش یابد و کودکان در وعده های غذایی، مواد غذایی کم ترین می‌خورند. مغز برای عملکرد صحیح به انرژی نیاز دارد و از این رو به تامین گلوکز مرتبط است. وظایف شناختی مانند کارهای مدسه به منظور تقویت عملکرد شناختی و بهبود حافظه و خلق و خو نیاز به تامین منظم گلوکز دارند.

پروتئین

پروتئین موجب ایجاد، حفظ و ترمیم بافت بدن می‌شود. وجود پروتئین در بدن برای رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. والدین موظف اند کودکان را تشویق کنند روزانه دو تا سه وعده پروتئین بخورند. منابع خوب پروتئین برای کودکان شامل گوشت، ماهی، مرغ، شیر و سایر لبنیات است.

اسیدهای چرب ضروری

کمبود اسید های چرب اشباع نشده ممکن است تاثیر منفی بر عملکرد مدرسه ای داشته باشد. در یک کارآزمایی مشخص شد که کمبود اسید های چرب ضروری دانش آموزان را با مشکلاتی نظیر مشکلات املایی، دستخط رو به رو کرده است.

مدرسه

مدرسه

کلسیم

کلسیم در ساخت استخوان ها و دندان های قوی بسیار مهم است. تراکم استخوان در شرایطی که نیازهای کلسیم در سال های کودکی برآورده نشود، رنج می‌برد. پوکی استخوان بک بیماری ضعف استخوان است که در بزرگسالی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که رژیم های غذایی، غذای کافی و غنی از کلسیم را تامین نکنند، در دوران کودکی، کودکان استخوان های ضعیف می‌شوند. شیر و فرآورده های لبنی و برخی سبزیجات برگ سبز منبع خوبی برای کلسیم هستند.

آهن

کودکان به دلیل جریان خون سریعی که در بدنشان وجود دارد، در طول رشد به آهن احتیاج دارند. گوشت، ماهی، مرغ، نان و غلات غنی شده بهترین منابع آهن در رژیم غذایی هستند.

والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند تا کودکان به خوردن مواد غذایی سالم روی آورند؟

والدین، الگوهای خوبی برای فرزندان هستند، بنابراین هر عادت غذایی که توسط والدین ایجاد شده باشد، در کودکان نیز منعکس می‌شود. الگوهای تغذیه سالم بزرگسالان می تواند تاثیر مثبتی در الگوهای غذایی کودکان هنگام تهیه وعده های غذایی و غذای سالم در خانه داشته باشد. والدین باید غذاهای مناسب را تهیه کنند و مرتبا وعده های غذایی و میان وعده ای با ارزش غذایی بالا را تهیه نمایند.

سخن پایانی

کودکان برای رشد و نمو و یادگیری مطالب درسی خود نیاز به تغذیه مناسب و مواد غذایی مغذی دارند. کودکان خود را به خوردن انواع غذاهای مغذی عادت دهید. تغذیه سالم برای کودکان در مدرسه نقشی مهم در یادگیری کودکان ایفا می‌کند. در صورتی که ایده ی خوبی برای تهیه انواع خوراکی های مقوی در مدرسه دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

رشته تحصیلی شیوا، زبان انگلیسی هست و تا حالا در زمینه های گردشگری، فرهنگی، هنر، آشپزی و ... تولید محتوا انجام داده. علاقه مندیش به مطالب مربوط به بانوان، باعث شده به بانوزون بپیونده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *